همه موضوعات

شیعیان بهشتی

أُوْلَئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُواْ وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَماً
خَلِدِینَ فِیهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرّاً وَمُقَاماً

به آنان (بندگان رحمن) به خاطر آن که صبر کردند، غرفه‏هاى بهشتى داده مى‏شوند و در آن جا با تحیّت و سلام گرم روبرو خواهند شد.در آن جا، جاودانه هستند. چه نیکو جایگاه و منزلگاهى است.

 

رسول الله  (صلّي الله عليه و اله)  فرمودند:

« اتَّقُوا اللَّهَ مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ لَنْ تَفُوتَكُمْ
وَ إِنْ أَبْطَأَتْ بِهَا عَنْكُمْ قَبَائِحُ أَعْمَالِكُمْ
فَتَنَافَسُوا فِي دَرَجَاتِهَا؛
قِيلَ فَهَلْ يَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَحَدٌ مِنْ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي عَلِيٍّ (ع) ؟
قَالَ :
مَنْ قَذِرَ نَفْسُهُ بِمُخَالَفَةِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ وَاقَعَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ ظَلَمَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ خَالَفَ مَا رُسِمَ لَهُ مِنَ الشَّرِيعَاتِ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَذِراً طَفِساً
يَقُولُ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ ع يَا فُلَانُ أَنْتَ قَذِرٌ طَفِسٌ لَا تَصْلُحُ لِمُرَافَقَةِ مَوَالِيكَ الْأَخْيَارِ وَ لَا لِمُعَانَقَةِ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ لَا الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ لَا تَصِلُ إِلَى مَا هُنَاكَ إِلَّا بِأَنْ تَطْهُرَ عَنْكَ مَا هَاهُنَا
يَعْنِي مَا عَلَيْكَ مِنَ الذُّنُوبِ فَيَدْخُلُ إِلَى الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ فَيُعَذَّبُ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يُصِيبُهُ الشَّدَائِدُ فِي الْمَحْشَرِ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِ ثُمَّ يَلْقُطُهُ مِنْ هُنَا وَ مِنْ هُنَا مَنْ يَبْعَثُهُمْ إِلَيْهِ مَوَالِيهِ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِمْ كَمَا يَلْقُطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ ذُنُوبُهُ أَقَلَّ وَ أَخَفَّ فَيُطَهَّرُ مِنْهَا بِالشَّدَائِدِ وَ النَّوَائِبِ مِنَ السَّلَاطِينِ وَ غَيْرِهِمْ وَ مِنَ الْآفَاتِ فِي الْأَبْدَانِ فِي الدُّنْيَا لِيُدْلَى فِي قَبْرِهِ وَ هُوَ طَاهِرٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرُبُ مَوْتُهُ وَ قَدْ بَقِيَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ فَيُشْتَدُّ نَزْعُهُ وَ يُكَفَّرُ بِهِ عَنْهُ فَإِنْ بَقِيَ شَيْ‏ءٌ وَ قَوِيَتْ عَلَيْهِ يَكُونُ لَهُ بَطَرٌ وَ اضْطِرَابٌ فِي يَوْمِ مَوْتِهِ فَيَقِلُّ مَنْ بِحَضْرَتِهِ فَيَلْحَقُهُ بِهِ الذُّلُّ فَيُكَفَّرُ عَنْهُ فَإِنْ بَقِيَ شَيْ‏ءٌ أُتِيَ بِهِ وَ لَمَّا يُلْحَدْ فَيُوضَعُ فَيَتَفَرَّقُونَ عَنْهُ فَيُطَهَّرُ فَإِنْ كَانَ ذُنُوبُهُ أَعْظَمَ وَ أَكْثَرَ طَهُرَ مِنْهَا بِشَدَائِدِ عَرَصَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَإِنْ كَانَتْ أَكْثَرَ وَ أَعْظَمَ طَهُرَ مِنْهَا فِي الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ وَ هَؤُلَاءِ أَشَدُّ مُحِبِّينَا عَذَاباً وَ أَعْظَمُهُمْ ذُنُوباً لَيْسَ هَؤُلَاءِ يُسَمَّوْنَ بِشِيعَتِنَا وَ لَكِنَّهُمْ يُسَمَّوْنَ بِمُحِبِّينَا وَ الْمُوَالِينَ لِأَوْلِيَائِنَا وَ الْمُعَادِينَ لِأَعْدَائِنَا إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ شَيَّعَنَا وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ اقْتَدَى بِأَعْمَالِنَا،

رسول الله(صلى الله عليه وآله وسلم) :
اى گروه شيعيان تقوى الهىاشته باشيد (از خداوند پروا كنيد)،
“آگاه باشيد”
بهشت از دست شما نمى‏رود “مگر اينكه” گناهان شما موجب شود كه شما از ورود در آن تاخير داشته باشيد،
اكنون براى بدست آوردن درجات بهشت با هم مسابقه دهيد.
گفته شد:
آيا يكى از دوستان شما و يا دوستان على ( عليهما السّلام ) وارد جهنم خواهند شد، فرمود:

فرمود:
هر كس نفس خود را با مخالفت محمد و على ( عليهما السّلام ) آلوده  كند و دنبال كارهاى حرام برود و به مؤمنان ظلم كند و با احكام شريعت مخالفت نمايد روز قيامت گناهكار و آلوده خواهد آمد.

محمد(ص)  و على (ع)مى‏گويند تو آلوده هستى و صلاحيت همنشينى با صالحان و نيكان را ندارى و شايسته نيستى كه با حوران هم آغوش گردى و با فرشتگان مقرب هم‏نشين گردى تو نمى‏توانى خود را با آنها قرين سازى
مگر اينكه از گناهان پاك گردى
“سپس” او را براى پاك شدن گناهان در طبقه اول دوزخ جاى مى‏دهند و براى پاره ای از گناهان عذاب مى‏شود، پاره‏اى از آنها براى بعضى از گناهان در محشر گرفتار شدائد و سختى مى‏گردند ولى نيكان از شيعه به فرياد آنها مى‏رسند.
اخيار و دوستان در آن روز به فكر دوستان گناهكار خود مى‏باشند و مانند مرغى كه دانه‏ها را از زمين برمى‏دارد، آنها هم دوستان خود را پيدا مى‏كنند و آنها را از اطراف جمع آورى مى‏كنند و از آنها شفاعت مى‏نمايند.
دسته‏اى از آنها گناهانشان كمتر و سبكتر هست، اين گروه با شدائد و سختيهائى كه در دنيا از سلاطين وغيره تحمل  مى‏كنند و يا بيمارى‏هائى كه در بدن آنها پديد مى‏آيد گناهان آنها پاك مى‏شود و بدون گناه وارد قبر مى‏گردند.
گروهى از آنها گناهانشان در هنگام مرگ با شدت جان كندن پاك مى‏شود، و گروهى گناهكار در وقت احتضار حالتى بر آنها پيش مى‏آيد كه موجب خوارى و ذلت او مى‏شود خداوند به اين سبب گناهان او را مورد آمرزش قرار مى‏دهد.
جماعتى هم گناهانشان باقى مى‏ماند و در هنگام دفن (فشار قبر)آمرزيده مى‏گردند و پاك مى‏شوند،
اما اگر گناهش بزرگ باشد با شدائد و سختى‏هاى روز قيامت پاك مى‏گردد، و اگر گناهانش بزرگ تر بود او را در طبقه اول دوزخ (نگه مى‏دارندو بعد از عذاب) از گناهان پاک مي‌شوند. اين گروه بيشتر از همه محبان ما عذاب مى‏كشند،

اينها شيعيان ما نيستند بلكه دوستان ما به حساب مى‏آيند
و با دوستان ما دوست هستند و با دشمنان ما دشمن مى‏باشند،

شيعيان ما كسانى هستند كه از ما پيروى كنند و از آثار ما تبعيت نمايند و به كارهاى ما اقتداء كنند.
(اين گونه اشخاص كه “شيعيان” ما هستند در روز قيامت با سلام تحيت وارد بهشت خواهندشد)

( بحار الأنوار ، ج‏٦٥ ، ص ١٥٤

 

توصيفاتى از بهشت :

لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآءُونَ خَلِدِینَ کَانَ عَلَى‏ رَبِّکَ وَعْداً مَّسْئُولاً

براى اهل بهشت آن چه بخواهند موجود است. آنان براى همیشه در آن جا هستند. (این پاداش) بر پروردگارت وعده‏اى است واجب.

خواسته‏هاى اهل بهشت، همچون خواسته‏هاى خداوند در چهارچوب حکمت است. یعنى همان گونه که «یفعل ما یشاء» از طرف خداوند در قالب کار حکیمانه است. «لهم فیها ما یشاؤن» نیز از سوى مؤمنان در قالب تقاضاى حکیمانه است و چنین نیست که مؤمنان بخواهند اهل دوزخ رها شوند، یا درخواست کنند که به درجات انبیا راه یابند، زیرا این گونه تقاضاها حکیمانه نیست.

١- انسان، تنها در بهشت به همه‏ى آرزوهاى خود مى‏رسد. «لهم فیها مایشاءون»
٢ – در بهشت، هر چه بخواهند هست. «لهم فیها مایشاءون» ولى در مورد دوزخیان مى‏خوانیم: «و حیل بینهم و بین ما یشتهون» میان اهل دوزخ و آن چه مى‏خواهند حایلى قرار مى‏گیرد.
٣ – خدا عمل به وعده‏هاى خود را بر خود لازم کرده است. ” على‏ربّک وعداًمسئولا”

اللهم الرزقنا
“در جوار سيد الشهدا (عليه السلام)
نتيجه اينكه فرق است بين دوست و محب با “شيعه”

 

منبع:سایت سید مجید رحمتی موسوی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *